Vassunda Idrottsförening
Handboll
Senior - Herr

När krutröken lagt sig – söndagens motståndare laddar om efter turbulent säsongsstart!
2017-09-09 20:17
Vinrött värmer upp inför seriestarten med att möta division 1-laget Enköpings HF.
Det är ett Enköpings HF med en trasslig försäsong bakom sig som gästar Alsikehallen. Efter att i rask takt gjort resan från division 3 till division 1 och efter att så sent som för två säsonger sedan ha kvalat till allsvenskan värvades tränaren Anders Skogäng in direkt från SM-finalspel med Skuru IK inför föregående säsong. Istället för att ta ytterligare kliv mot allsvenskt spel blev säsongen emellertid en kamp för att hålla laget kvar utan kval. Laget lyckades och föreningen kunde tillfälligtvis andas ut. Vad man inte visste då var dock att så gott som hela laget skulle komma att röra på sig i vad som varit en av den här säsongens stora snackisar så här långt. Flera av spelarna vädrade efter säsongen sitt missnöje med ledningens och föreningens prioriteringar, som man menade helt bortsåg från a-lagsspelarnas behov. Föreningen å sin sida slog ifrån sig och menade att spelarna svikit och inte förhållit sig på ett korrekt sätt till uppställda överenskommelser. Ordväxlingen som uppstod mellan å ena sidan spelarna och å andra sidan föreningen uppmärksammades vitt och brett, var stundtals hård och nådde rikstäckande handbollsmedia.

Efter att den värsta krutröken lagt sig återstår inte mycket av det lag som tagit Enköping till fina framgångar de senaste fem åren. Flera spelare har lämnat för konkurrerande klubbar, andra har lagt skorna på hyllan. I kölvattnet av denna spelarflykt bygger Enköping nu ett helt nytt lag runt föreningens juniorspelare. De tunga spelarbortfallen fick länge föreningen att tveka kring sin division 1-status. In i det sista har föreningen övervägt att dra sig ur division 1 för att istället starta om i division 3 där föreningens utvecklingslag huserar. I veckan kom dock beskedet att Enköpings HF behåller sin division 1-plats även över kommande säsong, en position de flesta initierade verkar vara överens om att man inte innehar efter säsongen 2017/18.

Med oddsen emot sig förbereder sig lager nu genom att bland annat gästa Alsikehallen. Hemmalaget har så gott som hela truppen tillgänglig och har inlett säsongen lovande. Fortsätter trenden imorgon. Ta reda på svaret från kl. 13.30 imorgon!

📸: Niclas Perjus

Carl till vinrött! 2020-04-28 09:22